Do zadań pracownika socjalnego należy w szczególności:
1.Prowadzenie pracy socjalnej z osobą i/lub rodziną w oparciu o przyjęty model oraz z wykorzystaniem narzędzi pracy socjalnej wynikających z przepisów prawa oraz w oparciu o dokumentację wewnętrzną;
2. Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej a których nie są w stanie pokonać , wykorzystując własne uprawnienia , zasoby i możliwości,
3.Udzielanie pomocy w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
4. Realizowanie zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej .
5. Prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka i rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w pełnieniu funkcji opiekuńczo wychowawczej,
6.Występowanie o przydzielenie asystenta rodziny.
7.Przeprowadzanie wywiadów środowiskowych.
8.Opiniowanie o sytuacji rodzin/osób do instytucji zewnętrznych;
9.Obsługa organizacyjno-techniczna Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz udział w grupach roboczych w celu rozwiązania problemów związanych z wystąpieniem przemocy w rodzinie w indywidualnych przypadkach;
12.Diagnozowanie problemów występujących w rodzinie i udzielanie wsparcia;
13.Prowadzenie działań prewencyjnych, interwencyjnych oraz wspierających we współpracy z innymi pracownikami Ośrodka, w szczególności z innymi pracownikami socjalnymi oraz lokalnymi instytucjami i organizacjami m.in. poprzez inicjowanie lokalnych partnerstw, budowanie sieci współpracy;
14.Organizowanie oraz kierowanie do korzystania z usług poradnictwa prawnego i psychologicznego;
15.Realizowanie zadań ośrodka pomocy rodzinie z zakresu ustawy o ochronie zdrowia psychicznego;
16.Przeprowadzanie rodzinnych wywiadów środowiskowych w celu ustalenia sytuacji osobistej, rodzinnej i majątkowej osób i rodzin oraz wprowadzanie zebranych danych w bazę systemu POMOST.;
17.Organizowanie różnorodnych form pomocy, w szczególności z wykorzystaniem projektów socjalnych, odpowiadających zmieniającym się potrzebom społecznym;
18.Prowadzanie postępowań administracyjnych w sprawach przyznania świadczeń pomocy społecznej:
świadczeń pieniężnych: zasiłek celowy specjalny, zasiłek okresowy, zasiłek celowy, świadczeń niepieniężnych: posiłek, składki na ubezpieczenie społeczne i ubezpieczenie zdrowotne;
19.Udzielanie informacji, wskazówek i pomocy w zakresie rozwiązywania spraw życiowych osobom, które dzięki tej pomocy będą zdolne samodzielnie rozwiązywać problemy będące przyczyną trudnej sytuacji życiowej;
20.Udzielanie pomocy w uzyskaniu dla osób będących w trudnej sytuacji życiowej poradnictwa dotyczącego możliwości rozwiązywania problemów i udzielania pomocy przez właściwe instytucje państwowe, samorządowe i organizacje pozarządowe oraz wspieranie w uzyskiwaniu pomocy;
21.Współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami w celu przeciwdziałania i ograniczania trudności w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności łagodzenie skutków ubóstwa;
22.Prowadzenie postępowań przygotowawczych w sprawach należących do zadań gminy albo innych jednostek organizacyjnych gminy, w szczególności ustalanie uprawnień do:
a)świadczeń zdrowotnych,
b)świadczeń opiekuńczych,
c)dodatków mieszkaniowych,
d)obniżki czynszu za używanie mieszkania pozostającego w mieszkaniowych zasobach gminy,
e)świadczeń alimentacyjnych;
f) potwierdzanie sprawowania opieki faktycznej nad osobą uprawnioną do renty socjalnej na podstawie przepisów ustawy o rencie socjalnej;
g)przeprowadzanie wywiadów na rzecz innych ośrodków pomocy społecznej lub powiatowych centrów pomocy rodzinie;
h)wskazywanie na polecenie sądu opiekuńczego kandydata na opiekuna małoletniego lub ubezwłasnowolnionego całkowicie;
h)wprowadzanie zebranych danych w bazę systemu POMOST;
i)przygotowywanie do archiwizacji prowadzonej dokumentacji.
23.Przygotowywanie do archiwizacji prowadzonej dokumentacji.
24. Przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych,
25. Podnosić kwalifikacje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i samokształcenie,
26. Terminowo i skutecznie wykonywać powierzone obowiązki służbowe oraz informować bezpośredniego przełożonego o wynikach prac,
27. Prowadzić pełną dokumentację dotyczącą podopiecznych/ korzystających z różnych form pomocy/,
28. Opracowywać materiały, informacje, sprawozdania, analizy i oceny dla potrzeb własnego urzędu,
29. Znać i przestrzegać obowiązujące przepisy, instrukcje i zarządzenia dotyczące zakresu pracy oraz przestrzegać postanowień regulaminu pracy, regulaminu organizacyjnego oraz instrukcji obiegu dokumentów,
30. Organizować pracę własną w sposób zapewniający prawidłowe i racjonalne wykonywanie zadań,
31. Przestrzeganie obowiązków wynikających ustawy o pracownikach samorządowych.
32. Właściwie użytkować i zabezpieczać powierzone mienie oraz mienie ogólne urzędu,
33.Należycie przechowywać akta sprawy, zbirów zarządzeń, spisów i rejestrów spraw,
34. Informowanie bezpośredniego przełożonego o postępie i wynikach prac,
35.Współpracować w zakresie objętym zakresem czynności z poszczególnymi komórkami organizacyjnymi MOPR u w zakresie opracowywania materiałów, informacji i opinii,
36.Wykonywać inne prace nie wymienione w zakresie czynności i ogólnym obowiązków,
a zlecone przez bezpośredniego przełożonego, które dotyczą pracy i nie są sprzeczne
z przepisami: samorządowymi i prawa pracy.