1. Dokonywanie osobom fizycznym wymiaru oraz zmian w wymiarze w podatku od nieruchomości, w podatku rolnym oraz podatku rolnym, leśnym i od nieruchomości pobieranych w formie łącznego zobowiązania pieniężnego,
2. dokonywanie wymiaru, zmian w wymiarze w podatku od nieruchomości oraz analizy poprawności wymiaru podatku pozostałych nieruchomości połączonych z nieruchomością objętą zakresem czynności,
3. prawidłowe prowadzenie postępowań podatkowych, w tym wyjaśniających i dowodowych,
4. terminowe sporządzanie i wysyłanie decyzji ustalających bądź korygujących wymiar podatku,
5. załatwianie interesantów, udzielanie im niezbędnych informacji i wyjaśnień zgodnie ze zgłoszonymi potrzebami w zakresie stanowiska pracy,
6. bieżąca aktualizacja danych w ewidencji podatkowej,
7. prowadzenie akt podatników, dokonywanie analizy tych akt poprzez sprawdzanie danych w aktach z aktualnymi wypisami z rejestru gruntów,
8. dokonywanie samokontroli na stanowisku pracy,
9. egzekwowanie obowiązku składania przez podatników informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych w przypadku zbycia lub nabycia lub innych okoliczności uzasadniających zmiany w wymiarze,
10. terminowe i prawidłowe uzgadnianiem po stronie wymiaru konta 221 Należności z tytułu dochodów budżetowych obrotów kont szczegółowych z obrotami na koncie analitycznym w zakresie podatku od nieruchomości od osób fizycznych,
11. sporządzanie rejestrów wymiarowych i korekt,
12. sporządzanie danych do celów sprawozdawczych,
13. sprawdzanie dokumentów dotyczących wymiaru podatku pod względem merytorycznym i formalno rachunkowym,
14. prawidłowe i terminowe archiwizowanie dokumentów,
15. samodzielne podejmowanie wszystkich czynności przygotowawczych i organizacyjno- technicznych w ramach powierzonych obowiązków,
16. dokonywanie kontroli powszechności opodatkowania podatkiem od nieruchomości od osób fizycznych poprzez przeprowadzanie kontroli w terenie, będącej jednym z elementów kontroli zarządczej,
17. opisywanie wniosków w zakresie wydawanych zaświadczeń,
18. uczestnictwo w rozprawach przed Samorządowym Kolegium Odwoławczym,
19. przestrzeganie przepisów regulujących wewnętrzne sprawy Urzędu w szczególności:
- regulaminu organizacyjnego Urzędu Miasta Chełm,
- instrukcji obiegu dowodów księgowych,
- regulaminu pracy,
- instrukcji kancelaryjnej,
20. przestrzeganie przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz ustawy o podatkach i opłatach lokalnych i innych przepisów prawa podatkowego,
21. przestrzeganie przepisów w sprawie zasad rachunkowości i planu kont dla prowadzenia ewidencji podatków i opłat dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego,
22. stosowanie i przestrzeganie przepisów o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej,
23. przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy, a także przepisów przeciwpożarowych,
24. przestrzeganie przepisów w zakresie ochrony danych,
25. wykonywanie innych zadań zleconych przez zwierzchników.