URZĘDNIK UBEZPIECZEŃ SPOŁECZNYCH
1. Wydział Obsługi Klientów i Korespondencji:
* Kierowanie klientów na stanowiska merytoryczne właściwe dla rozpatrzenia ich spraw w ramach SOK.
* Wydanie klientom druków, formularzy oraz materiałów informacyjnych, w tym dotyczące koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego.
* Organizowanie kontaktów z pracownikami spoza SOK na stanowisku wyodrębnionym.
* Wydanie zaświadczeń przygotowanych przez komórki merytoryczne.
* Obsługa korespondencji dostarczaną w formie papierowej lub na informatycznym nośniku danych przez klientów zgłaszających się do TJO (w tym: przyjmowanie, wstępna weryfikacja, rejestracja i przekazywanie do właściwych komórek merytorycznych).
* Udzielanie informacji dotyczącej zakresu spraw realizowanych w ZUS i terminów ich realizacji.
2. Wydział Realizacji Dochodów:
* Zapoznanie się z ustawą systemową Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
* Zapoznanie się z zadaniami wykonywanymi w Wydziale Realizacji Dochodów.
* Zapoznawanie się z dokumentacją wytwarzaną w Wydziale Realizacji Dochodów.
* Przekazanie i odbiór korespondencji do Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji.
* Wykonywanie określonych czynności w udostępnionych aplikacjach systemowych.
* Zakładanie akt płatników i zobowiązanych do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń oraz przekazywanie dokumentacji do akt.
3. Wydział Świadczeń Emerytalno-Rentowych - zapoznanie sie z:
* organizacją i zadaniami Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
* wybranymi zagadnieniami z zakresu prawa pracy i kodeksu postępowania administracyjnego,
* rodzajami świadczeń emerytalnych i rentowych,
* oceną dokumentacji emerytalno-rentowej.
* Współpraca z komórką obsługi klientów i korespondencji w zakresie obiegu korespondencji, akt emerytalno-rentowych oraz wniosków o świadczenia emerytalno-rentowe, kapitał początkowy i inne świadczenia zlecone Zakładowi do realizacji,
* Kwalifikacja i rejestracja korespondencji oraz wniosków o świadczenia emerytalno-rentowe, kapitał początkowy i inne świadczenia zlecone Zakładowi do realizacji w systemach informatycznych,
* Kompletowanie akt i zakładanie teczek spraw,
* Podział i przekazywanie korespondencji, akt emerytalno-rentowych oraz wniosków o świadczenia emerytalno-rentowe, kapitał początkowy i inne świadczenia zlecone Zakładowi do realizacji zgodnie z właściwością.
4. Wydział Ubezpieczeń i Składek:
* Porządkowanie danych na indywidualnych kontach ubezpieczonych.
* Sporządzanie korekt dokumentów ubezpieczeniowych.
* Zapoznanie się z ogólnymi zasadami składania dokumentów ubezpieczeniowych.
* Poznanie ogólnych zasad obiegu dokumentów.
* Zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym i ubezpieczeniu zdrowotnemu.
* Zakładanie akt ubezpieczonych oraz włączanie korespondencji do akt.
* Obsługa wysyłki korespondencji.
* Tworzenie pism do płatników i ubezpieczonych.
5. Wydział Obsługi Dokumentacji :
* Przyjmowanie teczek spraw w obiegu bieżącym do TJO i na stan magazynu
* Ewidencjonowanie przyjętej dokumentacji w bazie komputerowej.
* Udział w udostępnianiu akt spraw w obiegu bieżącym: wyszukiwanie akt, przygotowanie akt do udostępnienia, dostarczanie akt do komórek merytorycznych Oddziału, przyjmowanie zwrotów.
* Digitalizacja akt płatnika, ubezpieczonego, świadczeniobiorcy
* Przyjmowanie dokumentacji do archiwum zakładowego i jej ewidencja.
* Udział w procesie brakowania dokumentacji niearchiwalnej.